1. maj 2024 - Sydpå

Nu bliver det altså sidste tur i Bordeaux. Jeg er ved at have set nok af store slotte og dyre vine. Man skulle jo tro at beboerne i byerne er velhavende, men det er de ikke nødvendigvis. Slottene er ejet af rige folk i storbyerne eller af kæmpe firmaer, som har ansat eksperter udefra. Beboerne omkring slottene får måske lov til markarbejdet.


Jeg ville se to slotte syd for Bordeaux i dag. Den første er Haut-Brion. Igen et 1. klasses slot, - altså i superligaen, som de andre nord for Bordeaux. Den ligger nu et mærkeligt sted, næsten inde i forstæderne, - lidt som var det lige op af Gellerup. Man kan selvfølgelig ikke komme ind, men man får da en fornemmelse at rigdommen.


Så kørte jeg videre til Sauterne og Chateau d'Yquem. Slottet ligger omkring 50 km syd for Bordeaux. De laver næsten udelukkende sød dessertvin. Igen selvfølgelig til mange tusind kroner pr. flaske. De danner en slags benchmark for hvordan en sød vin skal være. Druerne hænger meget længe og venter på at blive angrebet "nobel råddenskab", en mug, der får vandet til at forsvinde i druerne og når de så bliver presset er saften utolig sød og muggen har efterladt sig en eftertragtet bismag.


Ch. d'Yquem er også lukket, men de har da en butik/show room. Ret imponerende med udstilling af flasker vin fra forskellige årgange. Jeg gik lidt rundt om slottet, men også her er det ret begrænset, hvad man får lov at se.

Frk. Garmin valgte en anderledes tur hjem. Jeg troede, jeg skulle på motorvej, men det blev almindelig vej tværs over Entre-Deux-Mers, som er området mellem de to floder Garonne og Dordogne.


Her laves meget hvidvin og til fornuftige priser. Det gik lidt sent op for mig, at jeg skulle den vej, men fin tur.

Jeg kom forbi udlejerens vinbutik (Butique Vins) og jeg blev inviteret ind til en gratis smagning. En ung mand skænkede og fortalte. Han forklarede det lidt indviklede klassificeringssystem her i St. Emillon. Jeg vil se, om jeg kan huske det. Fra laveste til højeste klassifikation:

  • St. Emilion
  • St. Emilion Grand Cru
  • St. Emilion Grand Cru Classè
  • St. Emilion 1er Grand Cru Classè b
  • St. Emilion 1er Grand Cru Classè a
Jeg mødte lige
denne mølle undervejs

Det med a og b forstod jeg ikke helt, men der var vist kun 3 vingårde, som var kommet op i a. Alle klasifikationer bliver vurderet hvert 10. år med mulighed for op- og nedrykning. Der er åbenbart lige så mange klassifikationssystemer i Frankring, som der er vindistrikter.
Jeg smagte 4 røde vine. Han ville ikke fortælle prisen. Jeg skulle bare smage og nyde. Det gjorde jeg virkelig også. Der var altså stor forskel, - mere end jeg havde forventet. Bagefter spurgte han så hvilken jeg bedst kunne lide og det blev nr. 3, som også var den dyreste. Prisen var vist noget over 50€.
Jeg fik noget at spise og gik op på værelset. Så fjernsyn og gik i seng.

Kommentarer

Populære opslag fra denne blog

16. april 2024 - Afrejse

Indledning og planlægning

17. april 2024 - Forsinkelse