2. maj 2024 - Tyskland

Jeg tog tidlig afsted fra St. Emilion. Selvom toget til Mainz i Tyskland afgik ved 10-tiden, så kunne der være kø, jeg skulle fylde tanken og aflevere bilen. Jeg troede, at der var en benzinstation ved parkeringshuset, men det var der ikke. jeg fandt den nærmeste på Google og log Frk, Google lede mig gennem Bordeaux. Jeg hørte forkert i en rundkørsel og blev ledt rundt i små gader med kø. Jeg afleverede bilen og gik ned til toget. Stadig tidlig nok, men ikke meget. 

Det er et TGV-tog til Paris. Det tager to timer og der er ingen stop!! Et fly kan vel knap nok gøre det så hurtigt. Jeg kører på 1. klasse. Det er jeg glad ved. Det giver bedre mulighed for at skrive og slappe af. Der er Internet i toget, så jeg skrev dagbog. Selvom toget måske kører 300km/t, så ligger det næsten helt roligt på skinnerne.

Det var en lidt mærkelig følelse at gå ned til cafèen og købe kaffe, mens landskabet farer forbi derude. Vi ankom på minuttet til Gare Montpanasse. Her skulle jeg tage metroen til Gare Est. Det er sådan set fint nok, men der er langt at gå under jorden inden jeg kom hen til rute 4 mod Gare Est. Toget til Tyskland kører også ret hurtigt og behageligt. Jeg skulle skifte i Manheim mod Mainz. Her begyndte det at gå galt. Den var forsinket og jeg ankom 20min. forsinket til Mainz. Lige tidsnok til at erfare, at Herts-kontorerne lukkeder kl. 18. Der var ikke noget at gøre. Så videre med lokaltog til Assmanhausen nær Rüdesheim (am Rheim).
Man skifter i Wiesbaden og kører for foden af de berømte vinmarker med Riesling i Rheingau. Jeg har bestilt værelse på Zwei Moren, - hvor jeg før har boet, - både alene og på vinturen med Lorensen. Det skulle så vise sig, at de havde "ruhetag" på en torsdag. Hvorfor ikke mandag? Heldigvis havde de da lagt en nøgle, så jeg kunne komme ind på værelset.

Klokken var vel 20 og jeg fandt en meget dejlig tysk "stube" og restaurant. Jeg sov vist der på en vintur. I hvert fald serverer de en seriøs Wienerschnitzel, så jeg gik ikke sulten i seng.

Kommentarer

Populære opslag fra denne blog

16. april 2024 - Afrejse

Indledning og planlægning

17. april 2024 - Forsinkelse