29. april 2024 - Venstre bred

I går så jeg højre bred, hvor der ikke er så mange slotte. Det ligner et normalt vinområde, - bortset fra at vinområderne i Europa ligger i meget bakkede landskaber, - ja, endda i meget stejle områder. Det er overhovedet ikke tilfældet i Bordeaux. Mange steder er det fladt som en pandekage og jorden er ikke stenet, men kunne godt ligne almindeligt landbrugsjord. Der ligger da også græsmarker, kornmarker og skove, hvor vinmarker har klemt sig ind. Dog mest i de mindre kostbare vinområder. 
I  dag kørte jeg over på den anden side af Gironde, som floden hedder inden den løber ud i Atlanterhavet. Så nordpå. Det første slot jeg stødte på var Chateau Palmer i Issan. Jeg var imponeret. Der skal mange penge til at have dette slot. Der er tydeligvis folk ansat til at vedligeholde bygninger og have. Men det skulle blive "værre". Jeg kørte efter de byer, som jeg kan huske, så måske har jeg ikke fået alle med. 


Det mest imponerende slot blev nu Chateau Pichon Baron i Pauillac. Jeg var ved at tabe underkæben. Slottet ligger lige syd for byen og lige nord for byen ligger Chauteau Mouton Rotchschild. Det blev en noget anden oplevelse. Der er også et stort slot, men det er så afskærmet af bygninger og hegn, at man overhovedet ikke kan se slottet. Jeg gik rundt om komplekset, men kunne blot se spiret. Noget skuffende. De kan selvfølgelig også være ligeglade med os fattigrøve, der ikke har råd til at købe deres vin, - eller i det hele taget få lov til at købe vinen. Der ligge rigtig mange slotte i Medoc, især ved Pauillac, - nærmest kun med en km mellem dem.
Nu gad jeg ikke køre længere nordpå, men kørte tilbage til Pauillac og spiste min medbragte sandwich nede ved floden.
Hjemturen gik ad en lidt større vej, hvor jeg lige var inde i en vinbutik, der nærmest lignede Plantorama. Det var nu noget skuffende. Hjemme i St. Emilion købte jeg lidt ekstra madvarer og satte mig op på torvet og fik et par glas Sauvignon Blanc (hvidvin) og derefter ned til restauranten, hvor jeg tidligere har spist. Det er vist det mindst dyre. Jeg fik Foir Gras til forret og en god fransk steak, - medium rare, til hovedret. Så skete der ikke mere den dag.

Kommentarer

Populære opslag fra denne blog

16. april 2024 - Afrejse

Indledning og planlægning

17. april 2024 - Forsinkelse