22. april 2024 - Vinsmagninger



Jeg havde aftalt et besøg hos Crevellè & Valls her i byen kl. 12. Jeg benyttede ventetiden til at få ryddet lidt op i lejligheden og gik en tur rundt i byen.
Jeg var hos vinfirmaet præcis kl 12 og Raul ventede på mig. Det skulle vise sig at være den mindste vinproducent jeg endnu have mødt i de år jeg har besøgt vingårde. Han har 3ha begroen med stokke, som i nogle tilfælde er over 100 år gamle. Så gamle stokke producerer ikke meget vin, men det blive meget kraftig vin.
Han viste mig sin lille vinkælder med ganske få tønder, - måske 10. De fleste selvfølgelig egetræ. Franske, men der var også to lavet af kastanje. Han brugte også amfora, - lerkar, som man brugte i romertiden. Jeg smagte alle hans vine, - en hvid og to røde + en sød vin. Den hvide er lavet på Garnacha Blanca, som sædvanlig og den smagte virkelig godt. Den første røde havde fire forskellige druersorter. Garnacha, Carinena, Cabernet Sauvignon og Syrah. Virkelig god! Den sidste var en typisk Priorat på de gamle stokke. Der kan gå omkring 3 planter bare for at lave en flaske. Helt uhørt lav produktion, Normalt kan der måske være tre flasker pr plante. Jeg købte en kasse (12 flasker) med lidt af hver. Han sender dem hvem med kurer. Det var lidt dyrt, synes jeg, men det er prisen for ikke komme i egen bil.
Jeg tror ikke, jeg nogensinde vender mig til at mandag er total lukkedag. Næsten ingen restauranter er åbne. Jeg måtte køre til den nærmeste større by, -  Cornudella de Montsant, - for at få noget at spise til frokost. Det blev tapas på en cafè. Tydeligvis en for de lokale.



Jeg tog mig god tid. Jeg havde en aftale i Capcanes i Montsant syd for Priorat kl 16 og jeg havde god tid til at komme derned. Det er et cooperativ, hvor Bækkelund Vine importerer fra. Modsat formiddagens vinbonde, så er dette stort. De får vin fra over 150ha fra mange vinbønder og er derfor ansvarlig for indtægterne i mange hjem i byen. Jeg blev modtaget direktøren, Jürgen, som er tysker. Han viste mig rundt og fortalte meget. Jeg lagde specielt mærke til hans forklaring til brugen af egetræsfade. De bruger, som alle andre her, nye fade. De bliver skiftet ud hver femte år.
Jeg troede, at det ville give en kraftig duft og smag af egetræ, - lige som Rioja, men tværtimod. Han forklarede, at det kun giver en svag afsmag i vinen og at grunden til at Rioja har den kraftige smag af "egetræ" er, at det IKKE er egetræ, som det smager af, men tidligere årgange af vin. Det var virkelig nyt for mig!! De laver blandt andet også Kosher-vine. Altså vine som er velsignet af en jødisk præst og som følger en tusindåring tradition for at lave vin. Vinen er lavet med så store restriktioner, at den er både er økologisk og vegansk. Flaskene er lagret i en speciel aflåst kælder, som kun den jødiske præst har nøglen til.
Jeg var ikke i stand til at smage alle deres vine.
Måske over 20 forskellige, så jeg fik tilbudt at smage fire vine, som var (næsten) ens. Eneste forskel overhovedet var, at de gror på fire forskellige jordbundstyper, - sand, ler, kalk og skiffer. Nu var det så, om jeg kunne smage forskel. Det kunne jeg. Sandvinen var mest elegant (tynd) og skiffer-vinen var kraftigst. Alle vinene var bestemt ikke kraftige, men der er fordi så kan man bedre smage forskellen på jordbundstyperne. Var vinen kraftigere, så ville druetypen slå mere igennem.

Jeg kørte hjem efter besøget og spiste aftensmad i lejligheden og drak en koshervin. Jeg kan altså ikke smage velsignelsen.


Kommentarer

Populære opslag fra denne blog

16. april 2024 - Afrejse

Indledning og planlægning

17. april 2024 - Forsinkelse