21. april 2024 - Turist


Det er søndag og nok ikke den bedste dag til finde vinsmagninger, så jeg valgte at være almindelig turist. Der er mindst to steder, som man bør besøge i Priorat. Siurana, en by på toppen af et bjerg og Scala Dei, et kloster, som laver vin. Scala Dei betyder Trappen til Gud (Stairway to Heaven).


Først Siurana. Byen ligger omkring 700m over havet, så jeg skulle køre hårnålesving igen, men vejen derop er fin. Parkeringspladsen ligger en lille kilometer fra byen. Siurana var det sidste sted som Mauerne besad i Catalonien, indtil de kristne "barbarer" indtog byen i 1154 og dets muslimske dronning begik selvmord ved at ride ud over klippeafsatsen, sammen med hesten. Det blev herefter et spansk fængsel i et par århundreder og efter 2. verdenskrig et tilflugtssted for en Nazi-officer, som var under Francos beskyttelse, til Franco døde og der kom demokrati i Spanien.

Husene i byen er lavet af sten og virkelig smukke, men det er udsigten man kommer for og den er fantastisk. Det er svært ikke at blive totalt overvældet. Man kigger på de lodrette vægge, som virkelig minder om Gran Canyon i USA. Byen er ganske lille, men der er selvfølgelig flere restauranter, men specielt en er værd at besøge, for dets terrasse ligger på en afsats, men udsigt mod øst. Jeg fik en orangejuise og nød udsigten et kvarters tid. 



Så kørte jeg videre til Escaladei, som byen rettelig hedder, men den består næsten udelukkende af klosteret Scala Dei. Priorat er ikke særlig stor og afstandene kan ofte måles i 1-cifrede kilometer, men det tager stadig forholdsvis lang tid at komme fra A til B pga af hårnålesvingene. Det var middag og jeg satte mig i klostergården og fik noget at spise. Jeg spiser det store måltid til middag og bagefter gik jeg over torvet til vinmusseet, som også tilbyder en vinsmagning af fire af deres vine. 

Der var egentlig lukket, med mindre man havde reserveret, men pigen i skranken sagde, at jeg kunne deltage i en smagning for en gruppe, hvis jeg lige ventede en halv time. Den benyttede jeg til at gå lidt rundt, men det var hurtigt overstået, så dag jeg kom tilbage tilbød hun at lave vinsmagningen for mig alene og på engelsk. Dejligt. Jeg smagte en hvid, en rosé og to røde (€15). Den hvide var lavet på druen Macabeo, som egentlig bruges til cava, men den kan sagtens bruges til stillevin også. Roséen var interessant, for den er lavet på den blå Grenache. For ikke at få for meget farvestof i vinen, høster de druerne om aftenen og lægger dem på køl natten over. Om morgenen presser dem forsigtigt og lader skallerne ligge i vinen omkring 6 timer. Det giver en farve lidt som de franske roséer fra Provence. Virkelig en god rosé. De to røde var forskellige den første var en blandingsvin med flere franske druer, - bl.a. Syrah. Den smagte virkelig godt, men er jo ikke rigtig en Prioratvin. Det var den sidste til gengæld. Også rigtig fin. Det var lidt mærkeligt, men jeg syntes, den havde en svar duft af appelsin. Det blev den jeg købte til aftensmaden.

Der var ikke langt hjem, så jeg gik en tur rundt i byen. Selvom der er varmt i solen, så er det altså også lidt køligt i skyggen. Jeg gik ud på marken vest for byen, hvor der er oliventræer, vin og almindelig græsmarker. Tilbage i byen mødte jeg ejeren af Crivellé & Valls, en vinproducent. Jeg måtte gerne besøge ham mandag kl 12. Han kan næsten ingen engelsk, - men vin er internationalt, sagde jeg og han var enig. Nu var jeg sulten og gik hjem, for at spise aftensmad. Jeg ringede bagefter til børnebørnene. Jeg så fjernsyn resten af aftenen (her kan man vel med rette kalde det fjern-syn).


Kommentarer

Populære opslag fra denne blog

16. april 2024 - Afrejse

Indledning og planlægning

17. april 2024 - Forsinkelse