19. april 2024 - Endelig Priorat

Jeg overnattede på NH Barcelona Entreza, - det billigste hotel jeg kunne finde inde i byen. Det havde en udmærket morgenmad. Jeg var der tidligt, så jeg kunne også lige nå at skrive dagbog inden jeg gik ned til Hertz, for at leje en bil. Det blev en Peugeot 3008 med automatgear. Det skulle vise sig at være et klogt valg. Bilen skulle hentes i en parkeringskælder fem etager nede under jorden. Det lykkedes mig aldrig at få navigationssystemet til at virke. Tydeligvis meget anderledes end i Ford Kuga. Heldigvis har jeg Google Maps på telefonen, og den virker perfekt. Jeg kørte mod Taragona, - en ferieby firs kilometer syd for Barcelona, men drejede af før og kørte ind i landet. Jo længere jeg kom ind i landet jo mere bakket blev det og til sidste var vejene meget snoede. Her var det rart med automatgear. 

Jeg ankom til Poboleda ved tolv-tiden. Værelset var faktisk en lejlighed med køkken, stue, soveværelse og badeværelse. Meget mere end jeg havde forventet. Jeg var sulten, så udlejeren anbefalde et billigt sted hundrede meter væk. Ganske rigtigt. Det var mere et cafeteria, men var fin. Først salat og derefter kanin. Intet til ud over brød, men det smagte fantastisk. Jeg gik en lille tur rundt i byen efter maden og besøgte selvfølgelig også lige en vinmark lige uden for byen

Jeg gik derefter hjem til lejligheden, pakkede ud og lagde mig på sengen og pustede ud.
Jeg var nødt til at købe ind til aftensmaden. Jeg tror, jeg kommer til at spise aftensmad i lejligheden. Brød, pølse, ost osv. Og så en flaske af den lokale vin, selvfølgelig. På vejen til Cornudella de Monsant kom jeg forbi Perinet, - en vinproducent. Jeg kørte derind og fandt et stort og moderne byggeri, men de ville gerne vise deres vine frem og jeg smagte et par af dem.

Mange af dem ligger i prisklassen over hundrede Euro. Puha, - lidt for dyrt for mig. Jeg smagte en af dem, en lavet udelukket på Carignan-druen. Lidt usædvanligt, da Priorat-vine typist er en blanding af Garnacha og Carignan, med mest Garnacha. Garnacha kaldes i Frankrig Grenache og bruges i sydfrankrig i og nær Chateau Neuf de Pape.
Købmandsbutikken var meget lille, men jeg fik hvad jeg havde brug for og kørte hjem. Jeg gik lige op til "cafeteriet" og fik en øl inden aftensmaden. Jeg åbnede en flaske fra Perinet (en billig) og spiste brød, pølse og ost, mens jeg så Besserwisserne på min tablet. Fagre nye verden!
Jeg faldt i søvn på sofaen og gik derfor tidlig i seng.
Mod nord rejser der sig en bjergmur, som danner grænsen mellem Priorat og vindistriktet Monsant, der omkranser Priorat

Kommentarer

Populære opslag fra denne blog

16. april 2024 - Afrejse

Indledning og planlægning

17. april 2024 - Forsinkelse