17. april 2024 - Forsinkelse

Jeg sov fint i min lille kupe, men stod op kl kl. 7 for at være klar til morgenmaden. Vi skulle ankomme til Basel lidt over 8, så det måtte være på tide at de kom med det. Det gjorde de ikke, så jeg tog min medbragte madpakke, som jeg havde taget med, fordi jeg vidste, at morgenmaden på toget er virkelig dårlig. Det skulle så vise sig, at vi var forsinket to timer og at jeg ikke kunne nå mine forbindelser videre mod Barcelona. For f..... da. Ikke lige en god begyndelse på turen. Omvendt har jeg god tid og har bestemt mig for at tage alt som en oplevelse. Konduktøren sagde, at jeg skulle henvende mig til DB i Basel og få lavet en ny rejseplan og reserveret pladser. Det er bare ikke nogen DB-kontorer (DB er tysk DSB) i Basel, men Schweizes kontor var hjælpsom og vejledte mig til at forsætte til Mulhouse og få de franske togmyndigheder til at omreservere mine pladser. 
Det kunne de så godt i Mulhouse, men kun til Lyon, men derfra til Barcelona er det RENFE (spansk DSB), så det kunne de ikke hjælpe mig med. Jeg ventede så til Lyon med at omreservere eller måske få www.togrejse.dk at få det gjort. Jeg har købt alle billetter gennem dem. Jeg håbede, at de måske kunne hjælpe. Der findes ingen RENFE-kontor i Lyon, så jeg henvendte mig til SNCF (fransk DSB). Det svært at få nogen hos SNCF til at tage ansvar. En dame, der stod ved indgangen afviste mig, mest fordi jeg ikke taler fransk og de ikke kunne engelsk. Et andet kontor, turistkontoret tror jeg, var mere hjælpsomme. Manden der tog mig med tilbage til SNCF-kontoret og fandt en medarbejder, der kunne tale engelsk og som var meget hjælpsom. Han skaffede mig (gratis) billetter til Barcelona og fandt i øvrigt en fin rute med TGV-tog hele vejen.

Det kunne togrejse.dk ikke finde ud af og de havde endda købt hele billetten fra Lyon til Barcelona, - altså ikke kun pladsbilletten, fordi jeg har Interrail. Det kommer jeg til at tale med dem om senere. Jeg kommer også til at tale med ÖBB (østrisk DSB), som stod for turen til Basel, og mit rejseforsikringsselskab, men det gider jeg ikke lige nu. I Lyon tog jeg en taxa til hotellet, Hotelo Charité. Det var det biligste, jeg kunne finde inde i byen. Det skulle vise sig at være en rigtigt godt hotel, men det ligge lige ud til en fire-sporet og meget trafikeret vej. Jeg kan imidlertid ikke høre noget støj overhovedet. Det er måske det mest stille værelse, jeg nogensinde har haft. 

Jeg smed bagagen og gik op langs floden, Rhone, til et område, der er fyldt med caféer og drak en øl og fik stress-niveauet lidt ned. kl 18:30 gik jeg tilbage mod hotellet. Lige overfor ligger Brasserie Georges. En meget populær restaurant med fornuftige priser. Jeg stod i kø ca. 10 min. og fik en plads i den enorme og smukt dekorede sal. Der var hvide duge på bordene. Jeg valgte knoglemarv til forret, bøf tartar til hovedret. Tartar-kødet blev tilberedt ved bordet. Det vil sige, at kødet blev blandet med friske kryderier. En aldeles velsmagende ret. Deserten var en ost, en Saint-Marcellin. Så kunne jeg ikke mere og tog hjem til hotellet og fik en kop kaffe, inden jeg gik i seng.




Kommentarer

Populære opslag fra denne blog

16. april 2024 - Afrejse

Indledning og planlægning